Jak przygotowywany jest warsztat?

Kontraktowanie z klientem

Znaczna część mojej pracy odbywa się przed planowanymi warsztatami. Badam oczekiwania klienta oraz wspieram go w zdecydowaniu czy facylitacja jest najbardziej odpowiednią formą pracy. Za pomocą pytań pomagam klientowi w zdefiniowanie celu i oczekiwanego rezultatu procesu oraz zdobywam informacje potrzebne do zrozumienie kontekstu w jakim osadzona jest grupa (organizacyjnego, relacyjnego, związanego z wcześniej podejmowanymi działaniami itp.).

Kontakt z uczestnikami

Bardzo ważnym źródłem wiedzy jest dla mnie przeprowadzenie rozmów indywidualnych z osobami, które wejdą w skład grupy. Podczas takich spotkań nawiązywany jest pierwszy kontakt oraz rozpoznawane są potrzeby i nastawienie uczestników.

Tworzenie programu

Na bazie zebranej wiedzy identyfikuję szanse i ryzyka związane z realizacją celu procesu oraz omawiam je z klientem. Następnie powstaje program warsztatów. Dobrą praktyką jest też przygotowanie kluczowych osób do pełnienia wspierającej roli podczas warsztatów, tak by zaadresować zgłaszane wcześniej przez członków grupy obawy.

Jak przebiega warsztat?

Zaufaj procesowi

Program warsztatu powstaje w oparciu o wszystkie informacje pozyskane na etapie przygotowywania i jednocześnie jest dostosowany do potrzeb uczestników charakterystycznych dla fazy procesu grupowego, w której akurat grupa się znajduje. Kiedy proces grupowy przebiega płynnie, pojawiają się najlepsze pomysły i rozwiązania.

Początki

Na początku warsztatu proponuję struktury i narzędzia umożliwiające uczestnikom osadzenie w grupie i temacie pracy. Warto pamiętać, że większość ludzi wnosi ze sobą na spotkanie pewien poziom niepokoju, który może utrudniać zaangażowanie. Dlatego właśnie w tej fazie głównym celem jest obniżanie napięcia, budowanie wzajemnego zaufania i otwartości. Tylko w takich warunkach członkowie grupy będą się skłonni odsłaniać przed resztą osób oraz dzielić się swoimi potrzebami i obawami, co jest kluczowe w budowaniu zaangażowania w realizację celu.

Faza środka

W dalszej części warsztatu przyglądam się wszystkiemu co się dzieje w grupie. Nie szukam najszybszych rozwiązań i pośpiesznego naprawiania czegokolwiek. Pozwalam na konfrontowanie i różnicowanie, jednocześnie dbając o wszystkie głosy w grupie. Prowadzi to do ujawniania się różnych perspektyw oraz uświadamiania sobie przez jej członków wielu warstw zagadnienia nad jakim pracują. W procesie grupowym prowadzi to do nadawania sytuacji nowego wspólnego sensu i wznosi grupę na głębszy poziom wzajemnego zrozumienia. W tej części pracujemy też z oporem. Traktujemy go jako ważną informację, która może pomóc w zrozumieniu co jeszcze jest potrzebne, aby umożliwić wszystkim członkom grupy włączenie się w konstruktywne działania na rzecz realizacji celu. Kiedy już wszyscy są “na pokładzie” pojawia się przestrzeń na twórcze myślenie i generowanie rozwiązań.

Kończymy

Natomiast w końcowej fazie, zbieramy owoce pracy i skupimy się na budowaniu pomostu między aktywnościami z warsztatu a działaniami uczestników po zakończeniu spotkania. Celebrujemy poszczególnych członków grupy i to co się wydarzyło w procesie.