Po co facylitacja?
Facylitacja oznacza ułatwianie
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że moją rolą jako facylitatorki jest obniżanie napięcia w grupie oraz wspieranie jej w dążeniu do autonomii, czyli takiego etapu pracy, w którym grupa przejmuje inicjatywę i odpowiedzialność za realizację celu spotkania.
Nie ingeruję w warstwę merytoryczną spotkań. Natomiast bardzo uważnie obserwuję proces grupowy oraz słucham tego co jest wyrażane słowem i ciałem przez uczestników. Podążając za potrzebami grupy wprowadzam różne struktury organizujące jej pracę oraz stosuję interwencje, które wyzwalają jasność myślenia, współuczestniczenie i zaangażowanie jej członków.
Pomaga w złożonych sytuacjach
Facylitacja jest bardzo skuteczną metodą pracy nad złożonymi tematami, które mają duże znaczenie zarówno dla klienta, członków grupy, jak i ich wzajemnych relacji. Takie zagadnienia ze względu na wielowarstwowość oraz różnorodność interesów, mogą wiązać się z lękiem i napięciem, które blokują otwartość w grupie. Dlatego przede wszystkim pomagam stworzyć bezpieczne warunki do dialogu, aby informacje o potrzebach i emocjach uczestników miały szansę wypłynąć na powierzchnię. Dzięki temu unikamy udawania i ukrywania prawdziwych poglądów, co mogłoby spowodować brak zaangażowania i wzięcia odpowiedzialności za rezultat, mimo zakończenia procesu.
Pracujemy na zaangażowanie
Zaangażowanie uczestników pojawia się, kiedy w grupie zaistnieją warunki do wyrażania siebie, dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami. Grupa zaczyna pracować na innym poziomie, kiedy jej członkowie mają poczuje, że są widziani, a ich wkład jest wartościowy. Właśnie z tego względu uważam działania zmierzające do podnoszenia poziomu zaufania w grupie, stwarzające przestrzeń do otwartości i wzajemnego słuchania za niezmiernie istotne.
Kiedy stosować facylitację?
Facylitacja jest bardzo skutecznym narzędziem:
umożliwiania członkom grupy wzajemnego zrozumienia się,
tworzenia w grupie bezpiecznych warunków do konstruktywnej dyskusji,
budowania konsensusu w grupie i podejmowania decyzji,
wspierania grupy w generowaniu rozwiązań dla złożonych problemów i wyzwań,
angażowania wszystkich członków grupy w osiągnięcie celu,
tworzenia kultury, integrowania się grupy z wizją, misją, wartościami,
gdy potrzeba przepracować w zespole trudne tematy (napięcie, zniechęcenie, konflikty).